מרכז גישור בדיני משפחה

א’ - ה’ : 18:00 - 09:00
03-6969916
תובל 40, רמת גן
עו"ד אלינור ליבוביץ

מחפשים עורך דין לענייני משפחה?

הגעתם למקום הנכון אלינור ליבוביץ עו"ד גישור, גירושין, דיני משפחה, צוואות וירושות

    על פי ההלכה החדשה במשמורת משותפת לא יחייב בית המשפט במרכיב המדור

    הפחתת נטל מזונות הילדים מעל האבות

    עד לשינוי שיצר בע"מ 919/15 נהגו בתי המשפט לחייב את האב במזונות – הגם שנמוכים- במקרה של משמורת משותפת מזונות, וגם באחוז מסויים מן המדור.

    ואכן נפל דבר, והכללים השתנו, ומצבם של אבות השתפר לאחר שאין הם מחוייבים בתשלומי כפל (גם לכלכל את הילדים כאשר הם אצלם וברשותם וגם לשלם דמי מזונות ילדים). כך גם בנושא המדור, דהיינו שכר הדירה שיש לשלם בגין מגורי כל אחד מהצדדים עם הילדים במצב של משמורת משותפת.

    לאחר קביעת בית המשפט העליון בסוגיה עקרונית זו, בתי המשפט אינם פוסקים מזונות ילדים במצב בו ההורים חולקים בזמני השהות של הילדים (עם ובלי הגדרה של משמורת משותפת) ובתנאי שהכנסותיהם דומות ואין פער משמעותי. במידה ויש פער בין ההורים נפסקים מזונות ילדים אך מזונות אלו נמוכים ממה שהיה נהוג קודם לכן.

    גם הסכומים הנפסקים במקרה של משמורת שאינה משותפת, פחתו והם עומדים על סכומים נמוכים מבעבר.

    נשאלת השאלה מה עם סוגיית המדור

    שלושה פסקי דין שניתנו קובעים כי לא ישולמו דמי מדור מהורה אחד לשני במקרה של משמורת משותפת וחלוקת הוצאות הילדים בין ההורים.

    כך למשל ב- 18590-11-17 נקבע לגבי המדור כי:

    "ישום קביעות פסק הדין במקרה של משמורת משותפת יעשה ברוח העקרונות שנקבעו בסעיף 61 לפסק הדין של כבוד השופטת ברק ארז (עמ' 108-109 לפסק הדין):

    • במשמורת משותפת יישא כל הורה בעין בהוצאות הקיום השוטפות הנוגעות לילדים ולכן הוצאות אלה לא 'יתקזזו' ללא צורך בהעברת תשלומים בין ההורים.
    • יקבע מנגנון לריכוז הטיפול בהוצאות שאינן הוצאות קיום שוטפות, אלא צרכים אחרים (כגון ביגוד, ספרים, טיפול רפואי שאינו צפוי) … בהעדר קביעה אחרת ההורה המרכז יהא זה אשר בית המשפט לענייני משפחה ימצא כי שימש עובר לגירושין כמטפל העיקרי בילדים.
    • ההורים ימשיכו לחלוק בהוצאות החריגות, בכפוף לכושר ההשתכרות שלהם ובהתאם למנגנון שיקבע על ידי בית המשפט לענייני משפחה.
    • כל הורה ישא בעין בהוצאות המדור של הקטינים, בכפוף לכך כי הערכאה הדיונית תקדים ותבחן האם העול הכפול של הנשיאה במדור המתאים לילדים אינו פוגע ביכולתם של ההורים לעמוד בתשלום המזונות שלהם נזקקים הילדים."

    גם בפסק דינו של כב' השופט יהורם שקד ב- 21810-06-16 נקבע כי לא ישולם מדור

    יחד עם זאת אך נוכח הפערים בין ההורים בהשתכרות השית בית המשפט את ההוצאות החריגות בצורה בלתי שוויונית על ההורים כך שעל האב הושתו שני שליש מן ההוצאות החריגות, ורק שליש על האם.

    באשר למדור ולאחר שבית המשפט מגיע למצב בו קיימת היתכנות של משמורת משותפת מוצא הוא כי כל הורה אחראי למדור של הילדים ולנשיאה בשכר דירה לדירה המותאמת לצרכי הילדים, בלי התחשבנות האחד כלפי השני בנושא המדור.

    כך גם בפסק הדין השלישי המאוזכר כאן, כב' השופט ארז שני קובע  ב- 64031-11-16 לעניין תשלום המדור כדלקמן:

    "מחלוקת נפלה בפסיקה גם באשר לאיסורו של הדין האישי בנסיבות של משמורת משותפת והוצאות המוטלות בשווה, שהרי בזמני שהות משותפים צריכים, הן האב והן האם לשכירות ולא תישמע טענה מפי צד, לטעמי, כי השכירות של אחד נמוכה מן השכירות של האחר, שהרי כל אחד רשאי לבוא לעצמו מדור כאוות נפשו.

    במילים אחרות, במצב כזה צורכי המדור של הקטינים הם אצל שני הוריהם".

    על כן גם שופט זה לא חייב בדמי מדור אלא קבע שכל צד יהיה אחראי לשכירות שלו לפי שיקול דעתו והבנתו.

    שלושת פסקי הדין מיישמים כמובן את בע"מ 919/15 ומבשרים נטייה לשוויון מגדרי באשר לנטל המזונות, וכך גם באשר למרכיב המדור.

    רוצים להתייעץ?

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!




      חווים אלימות במשפחה? אני כאן כדי לעזור!

      לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

      מלאו את הפרטים שלכם | ונחזור אליכם בהקדם

        חברת קידום אתרים חברת קידום אתרים