מרכז גישור בדיני משפחה

א’ - ה’ : 18:00 - 09:00
03-6969916
תובל 40, רמת גן
עו"ד אלינור ליבוביץ

מחפשים עורך דין לענייני משפחה?

הגעתם למקום הנכון אלינור ליבוביץ עו"ד גישור, גירושין, דיני משפחה, צוואות וירושות

    החשש מפני מס ירושה / מס עיזבון

    מס ירושה גירסת 2015

    האם נאלץ לשלם מס ירושה על נכסים אשר יגיעו אלינו בירושה?

    עו"ד אלינור ליבוביץ, מומחית בגירושין גישור ודיני משפחה

    מנהלת את פורום הגירושין בוואלה! מנהלת ובעלים של אתר gerushin.co.il

    החשש מפני מס ירושה / מס עזבון

    בהיותי סטודנטית למשפטים בוטל מס הירושה/מס עזבון, אשר היה קיים עד שנת 1981. נכון להיום, ניתן להיתקל במושג מס ירושה בעיקר כשמתייחסים להשקעה בנכסים בחו"ל. כך למשל, אחד השיקולים המשפיעים על עסקאות לרכישת נדל"ן בארה"ב הוא מס הירושה. גם במדינות אירופה יש מס ירושה.

    משמעות הדבר היא שכאשר נפטר בעל הנכס, יוטל על יורשיו מס גבוה יחסית – מה שגורם לא אחת לתהות בנוגע לכדאיות העסקה ולבחון אותה היטב כאשר שוקלים רכישה בחו"ל. מצב זה כמובן עדיין לא קיים בארץ כאמור החל משנת 1981.

    כיום, בצל המשא ומתן המתנהל על הקמתה של הקואליציה, לאחר הבחירות שנערכו במרץ השנה, קיים כמובן סיכוי גבוה שכחלון יתמנה לשר אוצר בממשלת נתניהו. הסיכויים לכך גבוהים נכון למועד כתיבת שורות אלה.

    כחלון דיבר לא פעם ולא פעמיים על הטל מס ירושה בשיעור הנע בין  20% ל -25% מס ירושה שיחול על ירושות/עזבונות כאשר המקרקעין, שווים יותר מ-10 מיליון שקלים.

    במצב דברים זה, הרי בני זוג שהינם בעלים של דירת מגורים סטנדרטית ולא מיוחדת באזור תל אביב ומרכז הארץ, או שהינם בעלים של דירת מגורים מפוארת יותר הממוקמת בצפונה ובדרומה של הארץ – אינם אמורים להיות מוטרדים כלל ועיקר מהצהרת הכוונות של כחלון בדבר הטלת מס ירושה.

    שוויה של דירה ממוצעת במרכז או דירה מפוארת יותר בפריפריה -נע בין  מיליון וחצי לערך ועד לארבעה-חמישה מיליון שקלים בלבד, ולכל היותר.

    הבעיה היא בנכסים המצויים באזורי יוקרה, שערך הנכסים בהם עלה החל משנת 2007 בלי שום הגיון או פרופורציה, כמו תל אביב, כפר שמריהו, הרצליה פיתוח וכו', נכסים ששווי רבים מהם – עולה על 10 מיליון .

    הבעיה קיימת גם אם זוג מצא לנכון לבצע השקעות בנדל"ן, שיישא פירות לעת זקנה במקום להשקיע בבורסה או בפנסיות. זוג כזה "אכל" אותה אם השקיע רק בנדל"ן, ולא פיזר את השקעותיו למספר אפיקים נוספים, אם יוחל מס ירושה כפי שמובטח שיהיה.

    כיום, בשלב זה איננו יודעים לחזות דבר בכל הנוגע למס הירושה / מס העזבון. איש לא מבטיח שמס הירושה לא יחול מהשקל הראשון, ומנגד יתכן עד מאד שלא יוחל בכלל מס ירושה למרות הדיבורים בנושא, שהרי כחלון אינו שחקן יחיד במגרש, ונתניהו, כך אומרים, דואג לעשירים.

    אלו פתרונות חוקיים קיימים כדי לחמוק ממס ירושה / מס עזבון?

    פתרון אחד מני כמה שהינו אפשרי – העברת נכסי המקרקעין לקרוב משפחה בטרם הפטירה, דהיינו שהנכסים לא יהיו חלק ממס העזבון.

    מי שרוצה להקדים תרופה למכה יכול להעביר כבר בשלב זה את הירושה שהוא מתעתד להוריש בעתיד באמצעות צוואה או על פי חוק הירושה, על שם קרוב משפחה, בדרך כלל, לילדים, באמצעות עסקת מכר מקרקעין.

    סעיף 62 (א) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה קובע כי: "מכירת זכות במקרקעין והקניית זכות באיגוד ללא תמורה מיחיד לקרובו – שאינו איגוד בשליטתו – יהיו פטורים ממס".

    סעיף 62 (ב) לחוק זה קובע, כי: "מכירת זכות במקרקעין בדירת מגורים, ללא תמורה, מיחיד לבן זוג המתגורר יחד אתו בדירה, פטורה ממס; לעניין זה, "בן זוג המתגורר יחד אתו בדירה" – מי שעשוי לחול עליו סעיף 55 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965 וחי ביחד עם בן זוגו חיי משפחה במשק בית משותף בדירת המגורים הנמכרת, שנה לפחות לפני המכירה".

    בעוד שהמעביר נכס מקרקעין, במתנה – לקרובו, פטור כליל מתשלום מס שבח, הרי מי שמקבל נכס מקרקעין שכזה, ללא תמורה מקרובו, ישלם רק שליש מגובה מס הרכישה, שהינו מס מדורג, לפי שוויה של הדירה, בעת ביצוע עסקת המתנה.

    סעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין מגדיר קרוב, כבן זוג; הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן-זוג ובני-זוגם של כל אחד מאלה; אח או אחות ובני-זוגם וכן איגוד שהוא בשליטתו של מעניק המקרקעין לקרובו, ללא תמורה, כלומר – במתנה גמורה.

    מאז שנת 1981, במהלך השנים, עלו מספר פעמים הצעות להחזיר את מס הירושה, אך אלה לא צלחו את הליכי החקיקה הנדרשים, בין היתר משיקולים פוליטיים ואחרים.

    יש מי שיגיד שזהו מס לא מוסרי שכן הנכסים שאותם מבקשים למסות במס ירושה נרכשו מהכנסה שבגינה כבר שילמו העובדים מס, ועל כן הדבר יכול להוות מס בכפל.

    פתרון נוסף

    מה עוד ניתן לעשות מלבד ביצוע עסקת מתנה ללא תמורה לקרוב משפחה בהיות בעל הנכס עדיין בחיים?

    אחת הדרכים היא הקמת נאמנות בלתי הדירה אליה יועברו הנכסים. בכדי שנאמנות תהיה בלתי הדירה צריכים להקפיד, למשל, שלא קיימת אפשרות לבטלה או להחזיר נכסים ממנה, שמי שיצר אותה לא שולט בה ולא יכול ליהנות ממנה, ושנמסרו תצהיר וטפסים מתאימים למס הכנסה.

    הקמת נאמנות בעלי הדירה תגרום לכך שהנכסים שיועברו לנאמנות ייצאו באופן משפטי מתחת ידיו של יוצר הנאמנות ולא ייחשבו בבעלותו, ועל כן במותו נכסים אלה לא ייחשפו למס עיזבון, מאחר  שהם כבר לא בבעלותו.

    לכל אחת מהאפשרויות הנ"ל יש גם חסרונות ולא רק יתרונות כמובן. בכל מקרה מומלץ להיוועץ עם עו"ד בטרם קבלת החלטה ולהביא בחשבון הן את המשמעויות הנובעות מדיני המשפחה לעניין זה והן את המשמעות המיסויית.

    חשוב להדגיש שכל פתרון עשוי לפתור בעיה אחת אך ליצור בעיה אחרת והייעוץ עם עו"ד מומחה בעזבונות וירושות הינו בלתי נמנע במקרה כזה.

    רוצים להתייעץ?

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!




      חווים אלימות במשפחה? אני כאן כדי לעזור!

      לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

      מלאו את הפרטים שלכם | ונחזור אליכם בהקדם

        חברת קידום אתרים חברת קידום אתרים