גישור

גישור גירושין או טיפול זוגי??

מתי כדאי לגשת לטיפול זוגי ומתי כדאי לפנות לגישור לגירושין?

פעמים רבות מגיעים בני זוג לגישור במשרדי, כאשר אין כל סיכוי לשיקום הנישואין, והפתרון הטוב ביותר, או נכון יותר, הרע במיעוטו – הוא הפתרון של גירושין בהסכמה בהליך של גישור. בחלק ניכר של המקרים בני זוג פונים לעזרה כאשר מאוחר מידי, וכאשר המשקעים הם כה קשים ועמוקים, שגם טיפול זוגי ומשפחתי, הטוב ביותר שיש, לא יוכל לסייע להם. זאת מאחר ובני הזוג פנו בשלבים מתקדמים מידי של הסכסוך, כאשר העלבונות עמוקים, החוויות קשות, והילדים כבר פגועים ומעדיפים כי ההורים יתגרשו, על פני האפשרות כי ימשיכו לחיות יחד ויאמללו את עצמם ואת הילדים.

כאשר בני זוג מודעים לבעיות בנישואיהם ושוקלים בדעתם האם להתגרש, הם נדרשים לשאול את עצמם האם המענה לקשיים שהם חווים כבני זוג טמון בפרידה ובגירושין או שקיים סיכוי לעשות ברור עם עצמם, במישור הטיפולי אצל מאמן זוגי, מטפל משפחתי או אצל פסיכולוג. התשובה לכך משתנה כמובן ממקרה למקרה ומזוג לזוג.

בעיקרון אפשר לומר, כי לזוג החווה קשיים אין מה להפסיד אם הצדדים יקדימו ויפנו לטיפולי זוגי או משפחתי על מנת לברר שאלות אלו ביסודיות טרם פנייתם להליך הצופה פני גירושין, בין אם מדובר בגישור לגירושין ובין אם מדובר בהגשת תביעות בבתי המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני.

לצורך פניה לטיפול זוגי ולשיקום התא המשפחתי, יש צורך ברצון אמיתי ועז של שני הצדדים ולמרבה הצער בשלב בו מי מהצדדים פונה לזולתו לצורך הצעה כזו – מדובר בשלב מאוחר מידי שבו אחד מן הצדדים כבר הרים ידיים והתייאש מחיי הנישואין. על כן מומלץ לנסות טיפול זוגי לא כשאפסה כל תקוה אלא קודם לכן, כאשר הקשיים מתחילים לצוץ ובלבו של מי מבני הזוג עולים פקפוקים באשר לרצון לפתור בעיות וקיימת העדפה ברורה לגירושין.

והאמת צריכה להיאמר – גם גירושין לא פותרים את כל הבעיות. אמנם נכון, שעדיף לחיות לבד על פני חיים אומללים עם בני זוג. נכון גם שכאשר נפרדים מבן זוג אשר החיים עמו קשים ואומללים (ולא משנה מהי הסיבה לכך) קיימת תמיד תקוה וסיכוי לפגוש בן/בת זוג אחרים מתאימים. נכון גם שהמסר המועבר לילדים נכון יותר ובונה יותר אם מראים להם שאין צורך להשלים עם חיים קשים אומללים ומאמללים, וראוי לתת דוגמא לילדים של יחסים המבוססים על אהבה חברות וכבוד על פני דוגמא של חיים בשקר.

יחד עם זאת, יש להביא בחשבון כי גירושין הינם עסקה כלכלית גרועה בדרך כלל לכל אחד מהצדדים, כי יש סיכוי להישאר לבד, ובדרך כלל אנו בנויים לחיות בזוג, וכי אין ערובה לכך שאדם מתגרש יהיה מאושר יותר מזה הנשוי בנישואין לא מאושרים. גם כאן התשובה משתנה מזוג לזוג ומאדם לאדם, ומה שנכון לאחד אינו נכון לאחר ולהיפך.

תהליך גישור גירושין

ראשית, גישור במהותו הינו הליך קצר מועד, שמטרתו לסייע לצדדים להגיע להסכם גירושין כולל ממוסכם, הכולל התייחסות לכל הנושאים הרלוונטיים בגירושין כמו: גט פיטורין, מזונות אישה וילדים, המשמורת בילדים, הסדרי הראייה וחלוקת הרכוש המשותף, הדירה, החסכונות, החובות אם קיימים, הזכויות הסוציאליות והמוניטין האישי.

יתר על כן, הגם שפניה למגשר נעשית בדרך כלל לאחר שזוג הסכים על הגירושין עקרונית, למרות זאת, בזכות הליך הגישור שהינו רגוע מהיר ולא לוחמני, אפשר בכל שלב להחליט בעזרתו של מגשר על “ניסיון לשלום בית”, לפנות לטיפול זוגי, לעשות ניסיון אמיתי לשקם את התא המשפחתי, ובהסכם הגירושין להכניס פרק על ניסיון לשלום בית קודם לגירושין- כך שתוכלו לעשות עם עצמכם קודם כל ברור אמיתי מהי האלטרנטיבה הטובה ביותר בשבילכם. היתרון הגדול הוא – השקט הנפשי שהדבר נותן לכל אחד מבני הזוג, שכן אם הניסיון לשיקום לא עלה יפה – תנאי הגירושין ברורים כבר מראש ולא צריך ל”הילחם” עליהם מחדש.

כידוע, הגישור, הינו הליך מהיר יחסית, המסתיים בשבועות ספורים, לכל היותר, זול יחסית לעלויות של הליכים משפטיים, ומאפשר לבני הזוג לשמור על יחסים תקינים ביניהם, גם לאחר הגירושין, ובמיוחד מאפשר תקשורת ודיאלוג לטובת הילדים.

הסכם גישור גירושין

הליך גישור גירושין המתנהל בבתי המשפט, יכול להימשך שנים, להיות יקר מאוד ולהותיר את הצדדים כואבים וכועסים, מנצחים לעומת מפסידים. גישור מאפשר לצדדים לחסוך בהוצאות, הוא קצר הרבה יותר ואין בו מנצח או מפסיד. במשרד עורכי דין ונוטריון אלינור ליבוביץ  מאמינים בגישור ובהסכמים, כחלק מתפיסת עולם שלמה; תפיסה על פיה יש לעשות כל מאמץ על מנת לסיים סכסוך משפחתי בהסכם כולל ולהמעיט ככל שניתן בהליכים משפטיים.

גירושין מול גישור לפני גירושין

גישור ידוע מזה שנים רבות כדרך מקובלת ליישוב סכסוכים ומחלוקות. אם בעבר הגישור נחשב לדרך אלטרנטיבית לפתרון מחלוקות, כל זה השתנה – כשגם מערכת המשפט החלה להיעזר בו.

מתוך הבנה שהליך גישור יכול להציל את המשפחה מפירוק מוחלט ולפעמים אף להביא לשלום בית ובגלל העומס הגדול בבתי המשפט, הוחלט לקדם הליכי גישור לפני תביעות גירושין. למעשה, כיום לפני הגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, בני הזוג מחויבים על פי חוק להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

הגישור מאפשר לבני הזוג להתנהל ללא הלחצים הנלווים להליך משפטי, להרגיש שהם פעילים בקבלת ההחלטות ושמכבדים את רצונם. בגלל כל אלה, הליכי גישור זוכים לאחוזי הצלחה גבוהים וגם הילדים יוצאים נשכרים.

אם כך, למה לא מתנהלים כל תיקי הגירושין בהליכי גישור?

ראשית, מירוץ הסמכויות עדיין מתקיים ויש משמעות גדולה להקדים ולהגיש ראשונים את הבקשה לישוב סכסוך – אצל הערכאה שעשויה לשרת טוב יותר את עניינו של מגיש הבקשה – בין אם בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.

דבר נוסף הוא העילות השונות לגירושין – אם אחד מבני הזוג מתנהל שלא בתום לב, מואשם בבגידה או שצפוי להתנהל מאבק על זמני שהות ומזונות – ייתכן שעדיף לקחת את תיק הגירושין לאחת הערכאות.

ליווי מקצועי לגישור גירושין

משרד עורכי דין ונוטריון אלינור ליבוביץ  עוסק בגישור ובהסכמים, כחלק מאמונה שיש לעשות הכול כדי לסיים הליך גירושין בהסכם כולל ולהמעיט ככל שניתן בהליכים משפטיים.

צוות המשרד פועל במומחיות בניהול תיקי משפחה מורכבים במיוחד, הדורשים יצירתיות ויכולת שליטה בנתונים קשים ומורכבים ומסייע לזוגות לצלוח את התהליך.

גישור גירושין

בשנותיהן הראשונות, זוגות רבים חיים את הזוגיות שלהם בצורה טובה מתוך כבוד הדדי. עם זאת, בהמשך הם חווים משברים שבאים לידי ביטוי ברצון להתגרש. זאת תופעה הולכת ומתפתחת אשר מקשה על אנשים רבים לחזור לתלם. כדי לנסות ולהחיות את מערכת היחסים שלהם, ולתקן את הקרעים שנוצרו במהלך הזמן, ישנם זוגות רבים הפונים לטיפול זוגי או לתהליך גישור לפני גירושים. תהליך הגישור מתבצע על ידי מגשר מוסמך ורצוי שיהיה גם עורך דין לגירושין, המאפשר לכל אחד מבני הזוג למצות את התקשורת עם בן הזוג השני ולנסות להחזיר את החיים לתלם. לפרטים נוספים, צרו קשר עם משרד עורכי דין ונוטריון אלינור ליבוביץ.

כל מה שצריך לדעת על תהליך גישור גירושין

בבואכם להיכנס לתהליך גישור לפני גירושים, רצוי לוודא כי אתם עובדים תחת שלושה פרמטרים חשובים שיהפכו את התהליך להצלחה:

  • פתיחות – התאמצו להגיע לחדרו של המגשר כאשר אתם נכונים לדבר עם בן הזוג שלכם בכנות ולהביא את כל התחושות שאתם מסתובבים איתן כבר זמן רב. ככל שתצליחו להיות יותר כנים אחד עם השני, ולהעלות על פני השטח את כל הבעיות שיש לכם במערכת היחסים, כך תצליחו להביא לפתרונות טובים יותר ביחד עם המגשר. במרבית המקרים זוגות שהיו מוכנים לחשוף את עצמם אל מול המגשר הצליחו להתגבר על המכשולים ולחזור לחיי זוגיות תקינים.
  • נכונות להקשיב – מן העבר השני כאשר בן הזוג שלכם מעלה איזו שהיא טענה, גם אם היא לא נוחה לכם או שאתם לא מאמינים בה, אתם חייבים לכבד אותו ולתת לו את המקום להביע את הרגשות שלו. רק כך אתם תבנו מחדש את יחסי האמון ביניכם ותיצרו אינטימיות מכבדת.
  • מגשר מיומן – כאשר אתם פונים לתהליך גישור לפני גירושים אתם חייבים לפנות למגשר מורשה בעל תעודת הסמכה של קורס מגשרים. רק ככה אתם תהיו בטוחים שאתם עובדים מול איש מקצוע שיכול להביא לכם את התוצאות הדרושות. רצוי שהמגשר יהיה גם עורך דין למשפחה על מנת שלא רק יביא אתכם להסכמות אלא גם יוכל לנסח את ההסכם עבורכם.

ניסיון אחרון לפני שמפרקים את המשפחה

לא תמיד זוגות שמגיעים לבית הדין הרבני ומגישים תביעות רוצים להתגרש, באמת עומדים מאחורי הרצון הזה. לעיתים רבות מדובר באקט של תסכול שניתן במהירות למגר על ידי תהליך גישור לפני הגירושים. אז אם מערכת היחסים שלכם חשובה, ואתם רוצים להבטיח את שלמות המשפחה לטובת הילדים ובן הזוג שלכם, אתם יכולים וצריכים לפנות למגשר מומחה שיעזור לכם להתגבר על הבעיות האישיות.

רוצים להתייעץ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

צריכים עורך דין לענייני משפחה/גירושין?

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

מלאו את הפרטים שלכם | נחזור אליכם בהקדם

עוד בנושא

החלטה חריגה של בית המשפט המחוזי הביאה לפסילת חוות דעתו של מומחה בתחום הנפשי והחלפתו במומחה חילופי, נוכח עבודה רשלנית משהו. בהחלטה הנוגעת לפסילת מומחה התנהל מאבק עז בין ההורים אודות קטין פעוט, כאשר האם עתרה להגבלת המפגשים ועתרה להערכה פסיכיאטרית, ואילו האב טען שאין לכך כל הצדקה עניינית, וכי העבר שאליו מתייחסת האם, שייך […]

שיהוי בתוך תקופת ההתיישנות השתהות בהגשת תביעה אינה, כשלעצמה, שיהוי כמובנה המשפטי.   שיהוי בתוך תקופת ההתיישנות נוצר מקום שיש בהשתהות בפנייה לבית-המשפט משום שימוש לא נאות בזכות התביעה הנתונה לתובע ופגיעה בציפייה הלגיטימית של הנתבע שלא להיתבע.  במקרים בהם שימוש המגיע כדי ניצול לרעה של ההליך השיפוטי  יביע על כך בית המשפט ביקורת. ישנם מקרים […]

ברוב המקרים הבעל הוא זה שהינו המפרנס העיקרי וזה שמביא את מירב האמצעים לכלכלת המשפחה, ועדיין הדברים נכונים בשנת 2023 במאה הנוכחית. אמנם אין ספק שיש נשים יזמיות ומרשימות ביכולות שלהן אך אחוזן הוא נמוך, וכאמור הגבר הוא זה שאחראי על אספקת אמצעי הקיום למשפחה, ובין היתר ישנם גברים המנהלים חברות, בין גדולות ובין קטנות. […]

דילוג לתוכן